Czysty monopol

Kategorie: Kapitalizm
Tagi: , , , ,

Czysty monopol Tak zwany czysty monopol jest zjawiskiem, z którym bardzo często ma się na rynku do czynienia. Wyróżnia go kilka cech. Można tutaj wymienić chociażby taką, że w przypadku tego rodzaju monopolu dostępne na rynku produkty mogą mieć albo jednorodny, albo zróżnicowany charakter i nie istnieje coś takiego jak ich substytuty. O ile kupujących jest bardzo wielu, o tyle sprzedający jest tylko jeden. Monopolista w sytuacji rynkowej jest znakomicie zorientowany – wie doskonale, jakim zainteresowaniem cieszą się określone produkty, wie świetnie, jaki jest na nie popyt i nie ma raczej problemu z oszacowaniem wielkości towaru, jaki na rynek powinien trafić. Monopolista także decyduje sam o cenie takiego produktu – jest to dla niego tym łatwiejsze, że konkurencji nie ma praktycznie żadnej. Jeżeli jakaś firma chce uprawiać monopolistyczne praktyki (są one karane), musi uporać się z bardzo wieloma barierami.